Noční vidění a kolimátory

Přístroje pro noční vidění, nebo-li noktovizory pracují se zbytkovým světlem, které zesiluje v elektro-optickém měniči a výsledný obraz je tak jasnější. Jak už bylo napsáno, noktovizory pracují se zbytkovým světlem, tudíž s nimi nikdy nebudete vidět v absolutní tmě. V tomto případě si lze pomoci tím, že můžeme na přístroj namontovat infračervený přísvit, který pouhým okem není viditelný. Nevýhodou přísvitu je, že je omezený výkonem, takže pozorovaný objekt nasvítí jen do určité vzdálenosti. Kvalita nočního vidění je dána elektrooptickým převaděčem, který je v nočním vidění použitý. Ten se během let postupně vyvíjel a v současné době se noktovizory nabízejí ve čtyřech tzv. generacích. První generace nočního vidění je na trhu za velmi přijatelnou cenu, vhodné zejména pro myslivce k pozorování zvěře. Obraz u této generace může být na obvodu trošku neostrý, nicméně i tak dostačující pro použití u široké laické skupiny zákazníků. Noční vidění druhé generace je na rozdíl od I.generace vybaveno mikrokanálovou deskou, která několikanásobně zesiluje zbytkové světlo a díky tomu je výsledný obraz ostřejší a jasnější. Generace I. a II. jsou běžně v prodeji, dostupné pro širokou veřejnost. Noční vidění III. a IV. generace jsou určeny pro profesionální složky armády a bezpečností složky. Noční vidění této generace má vysoce kvalitní – jasnější a ostřejší obraz i za zhoršených světelných podmínek.
V současné době je u nočního vidění inovace, která má svůj základ v počítačových technologiích. Technologie SMART spočívá v automatické synchronizaci digitálního ovládání, fotobuňky a infra přísvitu. V praxi to funguje tak, že se noční vidění automaticky zapne, jakmile přiblížíte oko k okuláru a když oko oddálíte automaticky se po chvilce vypne. Navíc je noční vidění s touto technologií vybaveno digitálními prvky na ovládání. Cos e týká využití nočního vidění, je velmi široké. Jak už bylo napsáno výše, noční vidění III. a IV. generace je určeno pro využití vojenských a policejních složek. Noční vidění první a druhé generace ocení především myslivci při sčítání zvěře, nebo na čekané.
Při manipulaci s nočním viděním, stejně jako s jinými optickými přístroji se musíme držet určitých zásada pravidel tak, aby nedošlo k jejich nevratnému poškození. V první řadě musíte dbát na to, aby by objektiv zakrytý krytkou, když jej budete chtít zapnout v osvíceném prostoru, nebo za denního světla. Pokud vystavíte přístroj nadměrnému osvětlení, nebo dlouhodobě, může to mít za následek snížení ostrosti obrazu, nebo jeho jasu.
Neméně zajímavé zařízení je kolimátor. Ten nám umožní velmi rychlé zaměření ve tmě díky promítnutí světelného bodu na sklíčko. Kolimátor patří taktéž mezi optické zařízení, které se upevňuje na zbraň, místo mířidla, nebo před něj. Tato zařízení se používají také pro kalibraci, nebo měření u jiných optických zařízení. Kolimátory můžeme rozdělit na průhledové a neprůhledové. U průhledového kolimátoru je sklíčko s vysoceodleskovým povrchem a díky tomu lze z opačné strany výrazně svítit. Neprůhledový kolimátor má vhled pro obě oči a skládá se ze zrcátka se světelnými diodami. Dále můžeme kolimátory rozdělit na uzavřené a otevřené. Uzavřené kolimátory jsou podobné puškohledům, ale na rozdíl od nich mají zdroj světla. Naproti tomu otevřené kolimátory jsou bohužel, méně odolné, ale používají se častěji.

Noční vidění a kolimátory Adresa : http://www.dalekohledy-puskohledy.cz/kolimator-kolimatory-a61
Klíčová slova: kolimátor
Uloženo: 04.09.2012