Jayk3m - Mixtape

Jayk3M je emo-raper z Nového Jičína, student druhého ročníku střední školy, který si kdysi začal hrát s mikrofonem a dnes je hvězdou Bandzonu. Denně zde jeho tracky patří mezi nejhranější. Upozorňování na realitu, skutečné problémy, komplikace s drogami, osobní podtext a silná melodie s popovým nádechem se zdají být výmluvnou charakteristikou mladého mistra s jménem Jayk3M.

Mixtape obsahuje 15 tracků o celkové délce 45:07 minut. Bude volně ke stažení na Banzdone profilu a dalších Jaykových stránkách. Texty neobsahují žádné zbytečné metafory a surová skutečnost je zde umocněna efektivní melodií. Mixtapem se táhne příběh, těžko říct jestli pravdivý, ale není důležité po tom pátrat. "Malý kluk" zde vidí, jaké problémy s sebou nesou drogy a nekompromisní realita dnů. Uvědomuje si, že problém se vyřeší snáz, pokud se o něm bude veřejně mluvit. A jelikož má schopnost dávat textům intenzivní melodii, zprostředkovává tak své pocity širokému publiku, teoreticky i lidem kteří nemají o dnešních problémech páru a z doby totality jsou zvyklí problémy nevidět a neřešit.

Jayk3M je tady, to je úvodní intro-píseň celého Mixtapu a vlastně představení se: "Ahoj, já jsem Jayk3M (Džej-Ká-Em) a tohle je můj Mixtape, co jsem skládal 12 týdnů a přísahám, že byly chvíle na pět kroků od game overu, stojím připravený tady se svou zbraní, pojď, rozjedem peklo, brácho, Jayk3M je tady."

Třetí píseň v pořadí se jmenuje Tak krásná a je varováním kamarádkám: neztrácejme víru v naše sny. Následující písně Zastavte kritiku a Jdem to změnit jsou o Jayk3M a jeho hudbě, hip hopeři rádi rapují o sobě a věcech kolem sebe. Autor zde nestojí o škatulkování nebo o slávu, tvrdí, že toto album je především snaha změnit věci, které se dějí a jsou špatné.

"Myslím, že byl Štědrý den", to je úvod písničky Malá prodavačka zápalek. Smutný pohádkový příběh inspirovaný Hansem Christianem Andersenem má velmi silnou a efektivně interpretovanou melodii v refrénu. Dívenky, která prodává zápalky, si zde nikdo nevšímá, pozornost si získává, až když umře, a to je pozdě. Jednoznačný hit, který na Bandzonu bodoval velmi dlouho. V písni zpívají rovněž Jakub Hübner a Veronika Kadeřábková. Hlas Jakuba Hübnera je na Mixtapu nositelem melodií také v písních Tak krásná, Není kam spěchat, S nápisem fantazie, Nepřečtený dopis a předělávce One of Us.

Na Mixtapu se velmi často zabíjí a vyrovnávají účty s lidmi, kteří ublížili. Zbraní jsou slova. "Chováš se jako piča, táto" - to považuji za nejzávažnější verš písně Nepřečtený dopis i celého alba. V písni Emo-rap Jayk3M hájí svou možnost vytvářet svůj vlastní hudební styl, jet po svém, hájí možnost dělat hudbu tak, jak to člověk cítí. Rovněž vzpomíná na LP 11:30. Přetextované a zrapované sloky písně One of Us, v originále od Joan Osborne, vypovídají příběh o mladých lidech a drogách. V refrénu se zpívá o tom, že bůh býval jedním z nás.

Nedokážu domyslet historickou hodnotu Jaykova Mixtapu, to chce čas. Je však zřejmé, že jeho zbraní jsou právě naléhavá slova s osobním podtextem, utužená silnou melodií. Toto spojení mu umožňuje otevřeně mluvit o problémech, a tím je pomáhat globálně řešit. Ortodoxní hopeři Mixtape nepřijmou s nadšením. Dají se tušit názory, které nemusí být daleko od pravdy, jako naivní, trapné, nevyzrálé a komerční. Možná ano, u mě má však Jayk3M zelenou, protože se nebojí vystoupit ze stáda, pustit se do něčeho nového a otevřeně vyjádřit svůj názor.
Jayk3m - Mixtape Adresa : http://bandzone.cz/jayk3m
Kategorie: Kultura, umění­, hudba
Klíčová slova: jayk3m, nabízím svůj život, recenze na Jayk3m, emorap, rap, hip-hop