Sherlock Homes Recenze

Nové dynamické zpracování nejznámějšího díla Sira Arthura Conana Doyla "Sherlock Holmes" přináší Holmesovi a jeho věrnému partnerovi Watsonovi poslední výzvu. Ukáže se, že Holmesovy bojové schopnosti jsou stejně tak smrtící jako jeho pověstný intelekt. Obojího bude zapotřebí při odhalování smrtelného spiknutí, které by mohlo zničit celou zemi.

Slýchám to snad na každém druhém rohu. Jak je příliš mladý. Nadměrně moderní, dynamický a jak naprosto vybočuje z kolejí klasických detektivních příběhů. O čem to tu tlachám? Přeci o nejslavnější detektivní literární postavě spisovatele sira Arthura Conan Doyla, Sherlock Holmes, který se objevil 14.ledna 2010 na plátnech českých kin. Režisér Guy Ritchie to vzal zkrátka podle sebe, což mě osobně vůbec nepřekvapuje. Tenhle chlápek ("Guy"), pozitivně překypuje moderní filmovou tvorbou, cynickým humorem a excentrickou zábavou, kteroužto publiku tiše křičí do uší. Uznávám, že Sherlocka Holmese, si představuji jako šedivého, tiše vitálního dědulu, jenž si spolu se svým psychicky a fyzicky pomalým asistentem doktorem Watsonem, řeší zapeklité případy, uprostřed rostoucího města Londýn. Ale budu upřímný. Tenhle chlápek s lupou a geniálně aktivní myslí si zaslouží trochu dynamiky a akce. Bylo totiž už na čase sfouknout prach z koltů a šlápnout nějakému tomu křivákovi na krk ("Bagr"), neboť by se z našeho britského Holmese mohl nakonec vyklubat francouzský citlivka Hercul Poirot, jež řeší případy typu, jedu na výlet a polovina výletní lodi se povraždí navzájem.

V první řadě musím pochválit Ritchieho za bezkonkurenční selekci hereckého obsazení. Současná hvězda Hollywoodu, ale také skvělí bavič a sympatický aktér, Robert Downey jr., pojal svou roli slavného detektive naprosto excelentně. Brnkáni na housle, ironie, jízlivé hádky s jeho kolegou doktorem Watsonem (Jude Law), jsou stejně tak zábavné a poutavé, jako jeho enormně vysoký intelekt a schopnost člověka na moment vytrhnout z reality.
Po dlažebních kostkách se ve večerním Londýně prohání kočár a silueta běžícího muže zahaleného do tmy. Záběry na brzdění splašených koní střídají agilní manévry postavy, jež se zakončují efektivním kotrmelcem letmo. Hle. Náš Sherlock v závodě o čas. A v kočáře nikdo jiný, než věrný asistent doktor Watson a věčný detektivův sok, Inspektor Lestrade (Eddie Marsan). Společně na poslední chvíli zastaví rituál chladnokrevné vraždy mladé dívky, kterouž měl ve své moci démonický zastánce černé magie a postrach ulic Londýna, Lord Blackwood (Mark Strong). Týden míjí týden a již zmiňovaný zločinec je pověšen. Nikdo však netuší, že to byl teprve počátek ("Smrt je jen začátek") jeho téměř dokonalého plánu, ke zničení celé země.

Když po pár dnech exploduje jeho hrobka, veškeré obavy se promění v realitu. Blackwood je zpět a Sherlock Holmes spolu s doktorem Watsonem jakbysmet!
Někoho, jako Robert Downey junior, potřebovala postava Sherlocka Holmese jako sůl. Ironický, pohotový, charismatický a sugestivní Iron Man (jeho předešlý snímek v němž ztvárnil hlavní roli) v počinu Guye Ritchieho, kde se kupodivu ani jednou neřeklo "fuck" či "piss" (zastánci Podfu(c)ku a Sbal prachy a vypadni, jistojistě vědí kam mířím), jen září. Před natáčením dokonce pečlivě studoval Doylovu literaturu, aby vystihl chování slavného detektiva, co nejlépe. Nechybí ani vtipné momenty, kdy se nepřímo snaží Holmes nalákat svého kolegu Watsona na nové záhady a případy, který se stěhuje spolu se svou snoubenkou Mary (Kelly Reilly), na anglický venkov. Kelly Reilly je mimochodem ve filmu dosti pitoreskní postavu. Přijde mi, jako by se vždy za každou cenu snažila odvětit sympaticky a šarmantně, jenže jí to vůbec nejde. Spíše mi přijde, jakoby se stále neprobudila z jedné z jejích divadelních her.

V neposlední řadě je nutno pochválit hudební soundtrack, za nímž stojí německý autor filmových soundtracků (Tenká červená linie, Pearl Harbor, Piráti z Karibiku, Temný rytíř a další) oceněný Oscarem, cenou Grammy a dvěma Zlatými Glóby - Hans Zimmer. Hudba Hanse Zimmera dodává filmu osvěžující efektivní impuls, jenž vás jistojistě vtáhne do Londýna v minulém století. Housle a Sherlock Holmes, zkrátka mají něco do sebe ("...začnete hrát na housle ve tři ráno a to nemluvím o tom jak mi neustále kradete oblečení...")
Asi už to mu tak zkrátka je. Novodobé dynamické zpracování Sherlocka Holmese v režii Guye Ritchieho, si mě získalo. Ať už mluvíme o hereckém obsazení, počítačových efektech či cynickém humoru, Sherlock u mě v lednu zvítězil na plné čáře ("He killed the dog. Again."). Snímek pobaví taktéž zastánce předešlých Ritchiovských gangsterek (Sbal prachy a vypadni, Podfu(c)k a RocknRolla). Silnější devítka.

Václav Valenta

Sherlock Homes Recenze Adresa : http://www.filmografie.cz/?clanek=824-sherlock-holmes
Kategorie: Filmy, seriály, televize